ראיון עם יהושע בן - איתמר, מנהל בית הספר עירוני ג' בשכונת נווה שאנן, חיפה - לימודי ערכים בבית הספר.

מר יהושע בן - איתמר מנהל כבר 22 שנים את בית הספר עירוני ג' בנווה שאנן שבחיפה, בו מיושם חינוך תלמידים מכיתה ז' ועד י"ב למנהיגות ותרומה לקהילה.


ראיון עם יהושע בן - איתמר, מנהל בית הספר עירוני ג' בשכונת נווה שאנן, חיפה
מר יהושע בן - איתמר מנהל כבר 22 שנים את בית הספר עירוני ג' בנווה שאנן שבחיפה, בו מיושם חינוך תלמידים מכיתה ז' ועד י"ב למנהיגות ותרומה לקהילה. 
בית הספר עירוני ג' נוסד בשנת 1961. בראשיתו, נוהל בית הספר במשותף עם עירוני ה' ולאחר שנתיים, פוצלה ההנהלה. מאז, לכל בית ספר יש מנהל נפרד. עירוני ג' מתגאה באופי טכנולוגי, ובחינוך בביה"ס שמים דגש על מנהיגות והכשרת הדרך להגשמת חלומות התלמידים לצמוח לתחומי ההייטק, הרפואה והטכנולוגיה. כמו כן, נפתחו בשנים האחרונות גם מגמות תאטרון ונוסף חיזוק במקצועות ההנדסה והמתמטיקה.



בחטיבה העליונה שבבית הספר עירוני ג' נלמדים מקצועות בחירה כמו הנדסת תוכנה 10 יח"ל (רבים מעוניינים להגיע לשירות צבאי ביחידת הסייבר 8200. תלמידים אלה הם מהעשירון העליון בארץ), רובוטיקה (בתחום זה זכה בית הספר עירוני ג' במקום הראשון לשנת 2014), במקצוע הרובוטיקה בית הספר נמצא במקום הראשון בעולם לגאוות השכונה. מדעי הטבע והטכנולוגיה, תאטרון ואמנות 5 יח"ל, תקשורת חזותית כשבעבר הייתה גם מגמת עיתונאות, שכיום אין אותה (בכל שכבה שתי כיתות מקבלות תגבור במקצועות אלה ובעבר אף נחשבה עיתונות כתובה כחלק ממקצועות הבחירה לתעודת הבגרות) כבר בכיתות הצעירות של חט"ב יש קבוצת תקשורת בכל כיתה, ונלמדים שיעורי תקשורת חזותית בה רואה הצוות חשיבות גבוהה. בכל כיתה יש שתי כיתות מדעים ובשכבת כיתות ז הוקמה כיתת טיפוח מנהיגות, שכן, התלמידים עורכים פעילות של התנדבות בקהילה. יתר תחומי הלימוד מתוקצבים לטובת כל הבאים, כאשר ניתנות שעות בחירה במסגרת שעות הלימודים, להשתתפות בחוגים אחרי שעות בית הספר.
בבית הספר יש אוכלוסיית תלמידים מצטיינים אשר לומדים הרבה מעבר למינימום והם גם עוזרים לתלמידים החלשים בלימודים. יחד עם זאת יש המון תוכניות עזר של עיריית חיפה מיושמות בבית הספר וגם מחוצה לו. 
בנוסף, מנהל בית הספר את "פרויקט מל"א" שמטרתו לסייע לתלמידים המתקשים בלימודים במגוון מקצועות, ומציע שפע של פתרונות העשרה לתלמידים החווים קשיים. פרויקט נוסף המתנהל בשילוב עם ויצ"ו, עיריית חיפה והטכניון, נקרא "מובלות לטכניון" ומבוסס על תכנית לימודים מוכוונת מדעים וטכנולוגיות, בה לומדים כיצד להיות להקים 'סטרטאפים'. הפרויקט החל לפני כחמש שנים (בראשיתו, מכיתה ח' ואילך וכיום ניתן להשתתף כבר מכיתה ז'), התלמידות בבית הספר מקבלות עידוד והעצמה להיות פורצות דרך בלימודי מדעים בתמיכתם של מחנכי ומנהלי ביה"ס עירוני ג'.
בתחום הספורט, מטפח בית הספר בתמיכת משרד החינוך, נבחרות שונות, ביניהן נבחרת כדורגל, מושתתת בתחרויות מחוזיות בהצלחה רבה (לא אחת מגיעים למקומות הראשונים ואף מנצחים). לדברי מר בן – איתמר, בליגה הארצית התחרויות קשות יותר אבל ההישגים לא נופלים מתחרויות אחרות בהן השתתף בית הספר. "השאיפה היא להצליח להגיע למקום הראשון ולהמשיך להחזיק בו בתחרויות הארציות בענפי הספורט השונים בהם בית הספר לוקח חלק, למשל כדורעף (ובעונת הקיץ גם כדורעף חופים).".
בבית הספר עירוני ג' אוכלוסייה הטרוגנית ובכל כמה זמן מותאם חזון בית הספר לאופיו המיוחד. גביית שכר הלימוד בו נעשית בפיקוח משרד החינוך וההורים נדרשים לשלם          כ -  1,200 שקלים לשנה לתלמיד.
בין הבאים בשערי עירוני ג', תלמידים המאובחנים ב - ADHD ותלמידות המאובחנות ב – ADD. על ההתמודדות עם לקויות אלו ועם לקוית למידה ככלל, אמונים הצוות החינוכי ויועצות בית הספר, המעניקים הקלות והרבה עזרה, גם לאחר שעות הלימודים, על ידי שיעורי העשרה ותמיכה בשיתוף ההורים ובידיעתם. 
לאחרונה, יזמו מר יהושע בן – איתמר ויו"ר שכונת נווה שאנן, מר צביקה ברבי, תוכנית עזרה במתמטיקה וחשבון עבור ילדים בבתי ספר יסודיים, המתקשים בלימודים. התוכנית מורכבת משיעורי חיזוק ומטרתה להגיע לכל תלמיד החש קושי בלימודיו ולחזקו לקראת מעבר לחטיבת הביניים; "הרצון שלי הוא באמת להגיע לכל ילד וילד שאני וצוות המורים שלי רואים שהוא נופל בין הכיסאות והולך לאיבוד במקצוע אחד או יותר, ולתת לו מענה מידי ולטווח ארוך." אומר יהושע בן איתמר.
לשאלתי כיצד הוא מתכנן ליישם זאת והאם בכוונתו לערב את הורי התלמידים משיב מר בן – איתמר: "יש תכניות שעולות הרבה כסף. אל תשכחי שיש כאן משפחות שידן אינה משגת סכומים גבוהים כל כך עבור תכניות עזר לתלמידים בעלי קשיים מהשכונה, לכן, צריך שיהיה תקציב וסיוע כלכלי עבור תכניות שיוכלו באמת לקדם את התלמידים האלה, כי אני לא רוצה לאבד את דור ההמשך שלנו שעליו נשענת המדינה כולה, זהו נוער טוב מבית טוב משכונה מצוינת"..
"אין כיום תכנית ברורה להתמודדות עם אוכלוסיית ילדים הסובלים מליקויי למידה." הוא מסביר. "יום לימודים נמשך בין שש לשבע שעות, בישיבה, וצריך למצוא את הפתרון הנכון לעזור לתלמידים שלנו שלא מסוגלים לשבת בכיתה ולהקשיב למורים כל כך הרבה זמן. היום יש אבחונים שרק 10% מהם מתקבלים במשרד החינוך לקראת הגשה לבחינות הבגרות. אצלנו, ברור שאנחנו רוצים את טובתם של כמה שיותר תלמידים המאובחנים בליקויי למידה והפרעות קשב וריכוז. משרד החינוך מצדו, מקשיח את עמדותיו כלפי תלמידים עם הפרעות קשב וריכוז מפני שיש "הצפה" וכמעט כל ילד שני מגיש בקשה להקלה בבחינות הבגרות, בגיבוי לחץ רב מצד ההורים. השאיפה שלנו היא באמת להגיש את כולם לבגרויות ושיצליחו. אנו עושים את המאמצים להשקיע בכל תלמיד ותלמיד ומחנכים לערכים חברתיים (עזרה אחד לשני ולשכונה ותושביה) ומנהיגות. באשר לחינוך המיוחד – יש אצלנו כיתות כאלה, וגם בהן המורים שואפים לקדם את התלמידים בקהילה. גם בחינוך המיוחד וגם מקרב בעלי לקויות למידה, רק 10% זכאים כיום לתעודת בגרות. כמובן שיש לנו גם וועדות חריגים וברוב המקרים, בקשותינו לחריגות נענות בחיוב וללא הערמת קשיים. מעבר לאותם 10%, קשה יותר לפתח אסטרטגיות למידה ושעות שילוב בחט"ב בשל היעדר תקציב מוסדי.". 
כאן נכנסת לתמונה הפילנתרופיה. לדברי מר בן – איתמר, מעבר לתקציבי משרד החינוך המיועדים לתוכניות בבית הספר לטכנולוגיה ועזרה לתלמידים, ישנם גם תורמים שונים לבית הספר. 
ולשאלתי: "האם יש בכיתות הרגילות שלכם גם תלמידים המאובחנים כאוטיסטים בתפקוד גבוה?" משיב מר בן – איתמר: "אין אצלנו אוטיסטים, אלא, תלמידים המאובחנים על הרצף האוטיסטי, והם לומדים בכיתות במסלול רגיל לחלוטין. כיתות מיוחדות שכאלה לאוטיסטים, יש בבית הספר ליאובק בלבד עם מורים מיוחדים שהוכשרו על ידי משרד החינוך ללימוד אוטיסטים".
מר בן איתמר מסכם את שיחתנו באזכור חזון העיר חיפה, בו נחקקה השאיפה להעניק העשרה לכל תלמיד הבוחר מקצוע, אותו הוא  חלום להגשים בבגרותו, לפי צרכיו האישיים:
"המטרה מול עינינו היא הצלחתו של התלמיד ועתידו בהמשך חייו. לכשהצליח, זו גם ההצלחה שלנו! עירוני ג' נותן מענה לכל סוגי התלמידים בשכונת נווה שאנן ".

תגובות